Skip to main content

Island

- Vandfald, vildmarker og vulkaner
Island byder på en gold og barsk natur, hvor de sorte lavasletter forsvinder ud i horisonten. Samtidig er Island et fascinerende land med nordlys, varme kilder, finurlige søpapegøjer og Gentle Whales, der boltrer sig i fjordene. Her findes små hyggelige bondegårde, der lyser op i landskabet, gamle historiske fiskehytter af træ og den lille hovedstad Reykjavik.

1. dag - Afrejse
Efter opsamling kører vi til Københavns Lufthavn. Der er kaffe, rundstykke og en frokostmadpakke undervejs. Flyet afgår kl. 14.10 med ankomst lokal tid kl. 15.25 til Islands lufthavn, Keflavik. Under køreturen til hotellet opleves den barske, men også smukke natur.Hotellet har ikke en aftenrestaurant, så vi går til en nærliggende restaurant, hvor vi samlet spiser aftensmad.

2. dag - Reykjavik
Efter morgenmaden går vi ud og ser på byens seværdigheder. Vi besøger Hallgrimskirken, der er udnævnt, som et af verdens 50 smukkeste bygningsværker. Hallgrímskirkja er med sine 74 m høje særprægede tårn Reykjavíks vartegn. Vi besøger også fiskerihavnen og Harpa, byens imponerende musikhus. Herefter bevæger vi os rundt i Reykjaviks gamle bydel og går forbi byens gode shopping gader.

3. dag - Reykjavik, Den gyldne Cirkel og Borgarnes
Efter morgenmaden forlader vi hotellet. Dagens udflugtsmål er Den Gyldne Cirkel. Første stop er ved Thingvellir sletten, stedet hvor de første islændinge mødtes for, at skabe deres parlament. Næste stop på turen er ved gejseren Strokkur, der med få minutters mellemrum sender kogende vand og damp op i 30 meters højde. Videre til Gullfoss, som er et imponerende vandfald. I dens vandtåge kan man ofte se en regnbue spejle sig. Vi har god tid til at nyde de smukke omgivelser og vandfaldet. Sidst på eftermiddagen kører vi til Borgarnes, hvor vi skal indkvarteres på hotellet og herefter mødes til aftensmad.4. dag - Borgarnes og HusavikVi kommer ind i et landbrugsområde og her er, efter islandske forhold, gode dyrkningsforhold og mange af Islands små og hårdføre heste, græsser på markerne. Vi oplever også Islands næststørste by – Akureyri. Efter aftensmaden går vi en tur og krydser fingre for at vi kan se Nordlys.

5. dag - Husavik
Vi overnatter 2 nætter i Husavik området, og derfor har vi god tid til at udforske det spændende område. Island er beliggende ovenpå de Euroasiatiske og Amerikanske kontinentalplader. Dette medfører, at Island flere steder er ”revnet”. Ved søen Myvatn, på dansk ”Myggesøen”, kan vi også opleve dette fænomen. Vi er 278 m over havets overflade i et termisk område. Søens 40 øer er opstået pga. vulkansk aktivitet. Vi kører rundt om søen og stopper flere gange for at nyde udsigten. Herefter fortsætter vi til Godafoss, endnu et af Islands imponerende vandfald.

6. dag - Myvatn og Höfn
Vi kører sydpå mod Höfn, med flere stop undervejs. Vi ser bl.a. det imponerende vandfald Dettifoss, der er Europas mest vandrige vandfald. Et andet stop er i den lille by Djúpivogur, hvor den islandske kunstner Sigurður Guðmundsson, har skabt et spændende kunstværk, det er kopier af 34 æg fra områdets fugle.

7. dag - Höfn, Jökulsarlon og Vik
I dag går turen gennem det barske, men smukke, landskab til Jökulsarlon. Her er der mulighed for at gå en tur langs lagunen, der er fyldt med turkisblå isskulpturer. Vi går ombord i et amfibiekøretøj, og den næste halve time, sejler vi rundt mellem isskulpturer, der er knækket af Europas største gletsjer Vatnajökull. Herefter kører vi til Islands sydligste by, Vik, hvor vi skal overnatte.

8. dag - Vik, Vestmannaøerne og Selfoss
Efter morgenmaden kører vi til færgelejet Landeyjahöfn, hvorfra vi tager en formiddagsafgang til Vestmanna. Vi bruger dagen på en rundtur på Heimaey ø, som mange sikkert kan huske for det voldsomme vulkanudbrud, der næsten lagde øen øde i 1973. Vulkanen Eldfell er stadig varm. Vi besøger museet Eldheimar, der er bygget over et udgravet hus. Huset blev begravet af lavaen i 1973. I dag kan vi gå rundt og opleve huset og gennem udstillingen få et godt indtryk af de kræfter, der begravede huset i sin tid. Vi kører op på fjeldet, hvor vi forhåbentlig kan nyde synet af de mange fugle. Efter nogle gode timer sejler vi tilbage, hvorefter vi kører mod vores hotel i Selfoss. Vi har et enkelt stop på vejen ved Seljalandsfoss - et unikt vandfald, hvor man kan gå bagom vandfaldet.

9. dag - Hjemrejse
Formiddagen kan bruges på egen hånd i nærområdet, ellers er det muligt, at følge med rejselederen på en lille gåtur. Herefter tjekker vi ud fra hotellet. Vi kører langs havet for at se ”broen over kontinentalpladerne”. Her ser vi, hvordan Island deles af den Amerikanske og den Euroasiatiske kontinentalplade. Når vi står midt på broen, har vi et ben på hver kontinentalplade. Herefter kører vi mod lufthavnen. Vi flyver fra Keflavik kl. 16.35 med ankomst til Billund kl. 21.30 lokal tid. Fra Billund Lufthavn kører vi med bus direkte til vores hjembyer.

Bemærk: HUSK badetøj
Valuta: Islandsk króna (Man kan ikke veksle til islandske krone hjemmefra, da de danske banker ikke tilbyder dette. Man kan hæve islandske penge i alle ATM automater ved brug af visa og mastercard.